Honda 400 V4 - Straatracers
NC30 NC35 (RC30 RC45 NR750)

                  NIEUW

Schuurvondst VFR 750R RC30

     zie pagina RC30 RC45

 NC30 NC35 meeting 2018

 zie pagina NC30 NC35

Vervanging lagers excentrische achteras NC30

Pagina NC30 NC35

          400 V4

      Verzameling

    VFR 400R NC30

    RVF 400R NC35

 

 

Bouw VFR400R NC 30 Suzuka OKI Endurance Racertje. feb. 2015.

Dit is het grote voorbeeld: De RC 30 in Suzuka Oki Endurance uitvoering.

Zo zal de NC 30 uiteindelijk moeten worden!!

------------------------------------------------------------------------------------

 

Ik was al jaren van plan om na de bouw van een RVF400R NC35 racer ook een NC 30 racer te gaan bouwen.

Eigenlijk is het een beetje zonde om daarvoor een exemplaar uit mijn V4 verzameling voor op te offeren. Het wachten was nu op een geschikte donor en die kwam in januari. Dit exemplaar met een enorme hoeveelheid onderdelen, waaronder een extra blok in onderdelen en heel veel kuipdelen.

  De losse blokdelen vormen inmiddels weer een fraai 400 V4 motorblok.

Omdat ik al jaren rondliep met het idee voor een NC 30-racer had ik veel nieuwe onderdelen al  liggen. De bedoeling is om een NC30 Suzuka te bouwen in de  RC 30 OKI uitvoering.Kontje in RC45 uitvoering

De bouw. Ben inmiddels begonnen met de ontmanteling van radiateurs en uitlaatsysteem

Ook het linksysteem moest gedemonteerd.

Volgende stap: aanpassen linksysteem en spuiten onderpoten . Er zit een USD in van een ZXR 400. Hiervoor is een aanpassing van het bovenste balhoofdlager nodig.   Hiervoor is een speciaal  adapter/pasring gedraaid.    Braking Waveschijven van een RC30. (310 mm). Dat remt als een malle!!!, mede door de Dunlopad race-remblokken.

Overigens wordt gewoon gebruik gemaakt van het originele Honda voorwiel, met de Kawa voorwielas. ( aangepaste afstandsbusjes).

Voorvork heeft een behandeling van HK-suspension ondergaan.

Voor en achter: nieuwe Delkevic wielen. Achter nu in de 17' maat, zodat er ook supercorsa's gemonteerd kunnen worden.  Met een 160-er band. Helaas worden deze wielen niet meer gemaakt. (maar ik heb nog 3 nieuwe 17' wielen liggen; 2 x Delkevic en 1 x OEM en 1 x OEM gebruikt.

 De voorvorken hebben inmiddels een eerste behandeling ondergaan.

 Verder heb ik ook het linksysteem aangepakt. De NC30 heeft naaldlagertjes, behalve bovenin. Daar zit een bus met rubber. Daar komt dus ook een naaldlagertje wat voor een beter en fijner aanspreken van de vering zorgt. Het gat moet worden opgeboord naar 24 mm.

De  achterschokdemper komt van een Aprilia 250RS. Heeft zowel ingaande als uitgaande demping en ook hoogteverstelling. De lengte van deze demper is 9 mm meer dan de standaard NC30. Het linksysteem heeft een verhouding van 1:3 zodat in dit geval de achterzijde van de motor 27 mm hoger staat. Is volledig onder handen genomen door HK suspension.

Van het uitlaatsysteem zijn inmiddels de aansluitingen op de achterste koppen geplaatst. Tevens allemaal nieuwe draadeindjes en nuts.

Ook maar even het Ikea-bouwpakket in elkaar geschoven.

Daarna  even wat wielen "gepast", voornamelijk voor de kleur. Deze wielen zijn van een RC 30 en RC 45.

Mooi moment om gelijk ook even de kleppen te stellen. De motor is nu toch mooi kaal. Dat werkt super.

 

 

Update voorvork.

 

De spuitwerk van de ZXR 400 voorvork is klaar. Spuitcabine en vorktool  weer opgeruimd:

 

Update: montage uitlaatsysteem.

Het monteren vergt heel veel geduld. Doordat er veel buisjes onderling te verdraaien zijn komt alles steeds weer onder een andere hoek te staan en lijkt het systeem voor geen meter te passen. Steeds weer werd of de swingarm, of het linksysteen of de achterveer geraakt.

Uiteindelijk is alles goedgekomen. Ik vind het systeem met dubbele uitlaat geweldig staan en het past straks heel goed bij de OKI endurance uitvoering.

 

 

 Update: achterremklauw revisie.

 

De achterremklauw was vreselijk goor, zuigertjes gingen niet meer soepel. Tijd dus om alle rubbers te vervangen.

Zuigertjes eruit gehaald met speciaal remzuigergereedschap. In de ontvetterbak heel goed schoon gemaakt en daarna alle nieuwe onderdelen weer schoon en met vet/remzuigervet gemonteerd.

Achterleiding (hel) was ook binnen, maar is te lang. Volgende week een herkansing. Voorzijde heeft al wel Hel-leidingen.

 

Update.  Ultrasoon reiniging van de carburateurs.

De carburateurszijn zowel van buiten als (blijkt later) ook van binnen behoorlijk vies. Tijd om ze eens grondig te reinigen. Dan zijn ze straks weer perfect af te stellen.

Benodigdheden: grote ultrasonbak met speciale  vloeistof voor alu carbs en een kleine ultrasoonbak met reinigingsvloeistof voor de messing delen. Verder natuurlijk perfect passende schroevendraaiers om alle sproeiers zonder beschadigingen te demonteren. De sproeiers zijn heel teer!!!!.

De vloeistof moet zo schoon mogelijk blijven. Daarom eerst het ergste vuil verwijderen in de ontvetterbak. Hier  de carbs voor de ulktrasoon-reiniging. Deze carb kon dus wel een lekker badje gebruiken.

Alles netjes sorteren per carb en noteren. Heel nauwkeurig sleutelen is een vereiste.

Dynoyet naalden + extra shim.

In bad en het eindresultaat is weer verbluffend. Het kost een aantal uren, Maar weer superschoon en als nieuw.

                                       

Klus geklaard. Volgende week inbouwen. Nog even wachten op de gebogen radiateur en dan kan de bike gestart worden en afgesteld.

                                                                                       25 jaar oud, maar weer fabrieks-nieuw.

 

 

Update. Remschakelsetje.

Het oude remschakelsetje kon echt niet meer. Gelukkig lag er jaren een nieuw setje te wachten. Heel mooi.

Vandaag kwam ook de achterremleiding van Hel binnen.

Toen deed zich een probleem voor; maar dat is voor de volgende update.

 

Na montage van de nieuwe remleiding bleek de pomp niet fijn te functioneren.  Bleef hangen en voelde niet goed aan. Dan is er maar één oplossing: de remcilinder demonteren en reviseren.

Inwendig heel veel roest .

Daarom eerst maar een heerlijk in de ultrasoonbak:

Deze delen worden vervangen. Zijn nog gewoon bij Honda te bestellen.

Ook alvast even met de nieuwe slangen gespeeld.

 

 

Nieuwe radiateurs, boven gebogen, onder vlak, zijn in aantocht.

Set wielen, achter 17' (NC35) voorbereid voor de poedercoater.

 Ze worden dus goudkleurig.

Undertray en subframe gedemonteerd. Subframe en topkuipsteun worden nu eerst gestraald.

Straalwerk net weer opgehaald. Nu spuiten in grondlak en dan zilvergrijze en zwarte lak.

Een busje zat los in het topkuipframe en bovendien een scheurtje. Alles weer hard gesoldeerd.

Inmiddeld de grondlak gespoten:

De hoofdlak en de montage van de delen. De kabelboom kan weer aangesloten worden.

Het wachten is nu op de terugkeer van de "gouden"wielen. Ook moet de nieuwe radiateurset nog binnenkomen evenals een op maat gemaakte gaskabelset ( trek en duw). Dunlopad raceremblokken voor de kawa remklauwen. Wat zal dat remmen op de 310 mm remschijven!!!.

Bij de RVF-racer met 296 mm is het al vreselijk goed en prachtig doseerbaar.

Kan ook al langzaam gaan denken aan de kuip-opbouw. Ik ga wel mooie snelsluiters monteren/gebruiken. Het oog wil ook wat.

Onderdelen voor de rempomp achter zijn ook binnen en ga ik volgende week halen. Kan die pomp ook weer opgebouwd en de remleiding aangesloten. Remvloeistofreservoir laat ik vervallen; hiervoor in de plaats komt een "HRC" slangetje als buffer voor de remvloeistof.

 

Vandaag een extra aardingset aangelegd. De aarding loopt nu niet alleen meer via het frame maar ook via de accu. Beter om problemen met het ( zwakke) laadsysteem te voorkomen. Verder de beugel van het reservoir voor de ingaande demping gespoten en alle stekkerverbindingen schoongemaakt in ingespoten. Undertray weer op z'n plek en de bedrading aangesloten.

 

Onderdelen remcilinder achter zijn binnen. Alles zit weer netjes in elkaar en de pomp is weer als nieuw.

Ondertussen sta ik in dubio. Welke kuipdelen ga ik gebruiken. De Tyga Suzukaset of de Pferrer kuipdelen. Bij die laatste zal dan de rechtse koplampopening moeten worden dichtgemaakt t.b.v. het nummervlak.

 

De Tyga set:

De Pferrerset:

De op maat gemaakte gaskabelset is ook klaar.  Motor-computer ook gemonteerd. Dunlop race-remblokken

voor de ZXR 400R klauwen.

De nieuwe set radiateurs kwamen na een lange reis vandaag ook binnen. Prachtig aluminium.

Vanaf nu kan ik er langzaam aan gaan denken om binnen niet al te lange tijd het motortje  te gaan starten en afstellen.

Wat een schitterend vooruitzicht.

Radiateurs en slangenset geplaatst. Volgende week nog een paar slangklemmen kopen.

Ditmaal een klein probleempje. Bovenste bevestigingspunt voorste bobine bleek afgebroken.

En een stuurdemper die ik nog had liggen, gemonteerd.

Nieuwe handvatten gemonteerd en met borgdraad geborgd.

Maar eerst moest een ander draaigedeelte worden gemonteerd omdat de extra rand was weggeslepen. Het  bredere rubbergedeelte van het gashandvat valt om deze rand.

 

De bracket van de voorste bobine is gerepareerd en zit weer op z'n plek.

 

Spuitwerk kleine onderdelen:

 

En wat kleine herstellingen aan de kuip verricht:

 

Vandaag een prachtig moment.

De motor voor het eerst weer gestart en afgesteld. Loopt weer prachtig rond.

https://youtu.be/NOc3gpP8jwY

Rem- en koppelingshandel vervangen. Nieuwe slangetjes voor het overloopreservoir.

Een mini-rempotje voor de achterrem en de olie-aftapplug geborgd.

Vandaag andere naalden in de carburateurs geplaatst en grotere sproeiers. Bij het afstellen lekte er koelvloeistof uit het thermostaathuis.

Een nieuwe O-ring is al onderweg.

Vandaag kwamen de gecoate wielen binnen. Zeer fraai.

Spuitontwerp wordt nu beoordeeld door de spuiter. Binnenkort overleg over de mogelijkheden.

 

De achterste uitlaatbochten liepen wel erg dicht langs de mono-veer. Dat was niet naar mijn zin.

Daarom speciale ringen in verschillende diktes laten draaien die in de uitlaatbuisjes vallen en daardoor het flexibele uitlaatsysteem dwingen om naar rechts te gaan en zo voor extra speling bij de veer zorgen.

Nu loopt alles ruim vrij.

Inmiddels id de racer klaar voor de paint shop.

Alles is besproken. Kuipdelen zijn weer (tijdelijk) gemonteerd om e.e.a. goed uit te lijnen.

Rechter koplampopening wordt dichtgemaakt t.b.v. nummervlak.

Morgen komt de spuiter de fiets halen; woensdag nog even samen de kleine details bespreken en dan kan de spuiter aan de slag. Geen stickers; alles wordt gespoten.

Dit is de uiteindelijke keuze geworden.

Ben zeer benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Eind juli klaar!!

Het begin: uitlijnen/vlakgrootte.

Nu nog opzoek naar deze race-overall.

De spuiter is bijna klaar.  Ik moest wel even kwijlen toen ik het resultaat zag.

Schitterend spuitwerk. Stickers zijn niet gebruikt. Vakwerk. Perfect.

Bij al dat mooie spuitwerk hoort straks natuurlijk ook een nieuw MRA-ruitje.

Ook de nieuwe bandenset ligt al te wachten om om de gouden velgen gemonteerd te worden.

Volgende week is de racer weer terug.

Het is nu een kwestie van afwerken.

De banden zitten om de velgen.

Frameplaatjes gemonteerd.

Borging titanium caliperbouten remklauwen.

Computer + magneet (opnemer) gemonteerd.

Titanium spacer RVF racer gewisseld met het origineel. Goud op goud was optisch niet mooi.

Nieuwe kuipboutje en overal onderlegringen.

 

 
 Onthulling/presentatie tijdens de jaarlijkse 400 V4-dag op 5 september 2015.

Het is nu 4 september.

Dat betekent nog één nachtje slapen.

 

 

Morgenavond staat al het nieuws op de site en is alles  helemaal up to date.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vandaag ( 5 september 2015) dus de onthulling en presentatie op de jaarlijkse VFR 400 en RVF 400 V-4 dag.

Bij een klein feestje hoort een taart.

Nu de onthulling. Eerst de details:

Met dank aan Moto Paint Assen die alles perfect heeft gespoten.

Tot slot het onthullingsfilmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=pewdZe6A_xg&feature=youtu.be

En het filmpje van de eerste start een paar maanden geleden:

https://www.youtube.com/watch?v=NOc3gpP8jwY

 

Kort filmje van de bike:   https://youtu.be/N_vwAROS1q8

The sound:    https://youtu.be/AtQkSTdsVvs

 

 

 

 

Zie ook het motor-forum:  http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/395026/Bouw-Honda-racertje-VFR400R-NC30-Suzuka-1.html

Ik hoop dat jullie net als ik van het project hebben genoten.

 

 

 

 

 

 wordt vervolgd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Reacties

Marco op 28-05-2015 21:29

Ziet er goed uit Roel. Binnenkort maar even in het echt bekijken.

Wido de Vries op 22-09-2015 01:18

Hoi Roel hij is mooi geworden.

Jack op 26-09-2015 14:56

Mooier als nieuw

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Dit is een verplicht veld

Een uit de hand gelopen

schitterende

hobby