Het laadsysteem geeft bij onze V4-tjes veel problemen.. Het begint met een verbrande SR-stekker.
Even later is de dynamo aan de beurt
Mijn verzameling groeit al aardig!!!
De originele SR is te zwak, heeft geen koelribben en zit op een verkeerde plek. De nieuwe is groter, heeft koelribben en wordt door mij op een mooi, laser gesneden koelplaatje gemonteerd.
En dit is de nieuwe plek. Een beetje in de wind, je omzeilt 2 stekkers die nogal voor laadproblemen kunnen zorgen en de lengte van de draden van dynamo naar SR kunnen aanzienlijk korter gehouden worden wat ook een groot voordeel is. Je moet de nieuwe plek wel mooi vinden. Er is ook een nadeel: de choke kan niet meer goed bediend worden. Maar daar heb ik inmiddels ook al setjes voor gevonden.
De eerste types NC 30 hebben een kleinere dynamo en een vliegwiel met gaten aan de buitenkant. De latere types hebben een groter dynamo (diameter) en uiteraard dan ook een ander vliegwiel. Er is nog maar één dynamo te verkrijgen. Bij een oud type NC30 moet bij vervanging van de dynamo dus ook een vliegwiel van een later type gemonteerd worden.
Links de oude set, rechts de nieuwe.
Hier gemonteerd op de NC 30
Hier gemonteerd op de RVF. Een RVF heeft een dynamo met andere afmetingen. Ook de rotor is anders.
Een een voorraadje rotors.
Later uitgebreide uitleg.